diabetes

För ett par dagar sedan var jag riktigt rädd för min sjukdom.
Hade legat högt hela dagen, och pågrund av det mådde jag jättedåligt, var otrevlig och helt lost.
På kvällen började världerna gå ner, men precis när jag hade laggt mig i sängen och skulle sova, börjar jag skaka som fan, och jag ligger på 2.8! Fick paniik, mådde riktigt konstigt, skakade.
Gick ut i köket, tryckte i mig 2 rostade mackor, ett glas mjölk och kakor. Jag lovar, har aldrig ätit så snabbt i hela mitt liv! Tuggade knappt...Då var jag rädd för min diabetes.
Dagen efter låg jag, självklart, högt igen.

Det är dessa dagar jag bara lipar. Jag vill inte ha diabetes. Vill inte!
Om ni tycker att ni har det mycket i era liv, med skola, träningar, kompisar och alla måsten och krav, tänk då hur det är för t.ex. mig; jag har precis samma + diabetes.
Jag vill inte ha medlidande, eller "tycka synd om" (finns inget jag hatar mer än det!!) utan jag vill att du, som inte har någon sjukdom som vänder allt upp&ner ibland, kanske ska försöka, tänka, någon gång ibland, att "oj, vad skönt att jag slipper ta 6-7 sprutor varje dag, och att jag slipper hela tiden tänka att jag måste ha med mig mat, frukt och druvsocker när jag ska iväg, och att jag inte ska glömma mina diabetesgrejer"

Samtidigt som diabetes är otroligt lätt att sköta vissa dagar kommer det sånna här dagar; där det bara inte funkar. Om ett tag kommer det att vara bra igen, som alltid.
Och tänk då på att såhär ska jag troligen ha det HELA MITT LIV.
Upp & ner, upp & ner ...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Då vill jag oxå att du tänker på de barnen/ungdomarna som har det jobbigt med kompisar. skola träning+dåligt hemförhållande. Kommer hem till föräldrar som slår och spottar på en. Misshandlar barnet psykist. Dag som natt. Vågar inte ta hem någon kompis på grund av den stora hemlighet barnen bär på. Går omvägar hem för att slippa att vara hemma. En liten stund längre. Är livrädda för att öppna dörren och bevittna med egna ögon vad dem möts av.

Inget illa menat till dig, men jag tror det är värre än att ha diabetes. Heller en massa sprutor varje dag än en massa psykiska nedtryckningar varje dag. Jag tror att man mycket hellre skulle vilja ha diabetes istället och en bra familj och en trygg uppväxt.

2009-03-09 @ 19:00:15
Postat av: Anonym

Då vill jag oxå att du tänker på de barnen/ungdomarna som har det jobbigt med kompisar. skola träning+dåligt hemförhållande. Kommer hem till föräldrar som slår och spottar på en. Misshandlar barnet psykist. Dag som natt. Vågar inte ta hem någon kompis på grund av den stora hemlighet barnen bär på. Går omvägar hem för att slippa att vara hemma. En liten stund längre. Är livrädda för att öppna dörren och bevittna med egna ögon vad dem möts av.

Inget illa menat till dig, men jag tror det är värre än att ha diabetes. Heller en massa sprutor varje dag än en massa psykiska nedtryckningar varje dag. Jag tror att de barnen/ ungdomarna mycket hellre skulle vilja ha diabetes istället och en bra familj och en trygg uppväxt.

2009-03-09 @ 19:01:58
Postat av: jessica

sv till anonym: jag håller med dig till 100 %, men om du har kollat på mina andra diabetesinlägg så kan du nog se att jag tar min diabetes på ett bra och lättsamt sätt, det är en "bra sjukdom" på det sättet att den går att leva med, göra vad man vill osv, detta inlägg skrev jag för att visa baksidan.

Så självklart finns det miljoner saker som är mkt,mkt värre än diabetes!

hoppas du inte tog illa upp!

2009-03-09 @ 20:24:22
Postat av: Linda

Hej hej!

Har du haft en bra måndag?

2009-03-09 @ 21:10:24
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej, nej jag tog inte illa upp och jag menade inget illa till dig heller. Jag förstår fullständigt din diabetes och att den är superjobbig. Så klart, men det lät lite på dig som om diabetes är det allra värsta som kan hända en människa. (ta inte illa upp men jag tolkade inlägget lite så)

Jag tänker hela tiden att det är skönt att slippa livssjukdomar och sånt. Och jag tänker själv: "Jag hade en väldig tur som inte har diabetes" eftersom jag är rädd för sprutor och blod. Läkare säger att det finns i tablett form oxå men jag kan inte svälja tabletter. Jättesvårt för det.

En fråga var det jobbigt med spruta i början och du har vant dig eller har du aldrig haft något emot att sticka dig själv med en spruta?



Ursäkta om jag blve lite väl upprörd. Hoppas det är ok.

2009-03-10 @ 21:31:50
Postat av: jessica

sv till anonym: ok bra, nej jag tog inte heller illa upp :) nej jag har aldirg tyckt att just sprutor har varit jobbiga, men blodsockermätare (som du ser på bild) var jag liiivrädd för ibörjan! tog ett tag att vänja mig vid den där... men nu går det som en dans :)

och jag tycker bara att det är bra att folk tycker tiull och har åsikter. Det är utveklande för oss alla. så tack :)

2009-03-10 @ 22:40:25
URL: http://jessicajohanssons.blogg.se/
Postat av: Linda

Har du haft en bra kväll?

2009-03-10 @ 22:44:47
URL: http://ndail.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0