diabetes - hba1c

Vad är HbA1c?
HbA1c är ett medelvärde på en diabetikers blodsocker under flera månader.
Genom detta värde kan man se om diabetesen kan ge komplikationer i framtiden, eller om allt är bra.
Ett bra HbA1c ska ligga under 6, över 6-7 är inte lika bra.

Mitt HbA1c ligger precis på 7,0 - alltså inte toppen. Detta är resultatet av svängigt blodsocker och för regelbundet intagande av socker.
Alltså måste jag sänka det - skärpa mig.
Håller faktiskt på för fullt, är inne på min 3:e vecka utan sötsaker *stolt* och väderna är bättre,har ett medelvärde (ett 14-dagars) på 9,4 = bra!
Det gäller bara att försöka hålla koll på diabetesen under en längre tid, ca 3 månader, så sjunker HbA1c ner till normal nivå. Självklart får jag unna mig saker under denna tiden (annars hade jag dött!) men verkligen inte varje dag..
Jag går back to basic med sötsaker 1 gång i veckan, så ska mitt HbA1c nog vara nere på 6 snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0