diabetes - svar


Fråga: Hur får man diabetes?
Svar: Man kan få diabetes på olika sätt:
- genom släkten (ärftligt)
- av fetma
- av ålder
- graviditets diabetes

Man får diabetes då organet Bukspottkötteln är slutkörd - alltså sönder! Den kan inte producera fram insulin länge.
Vid graviditets diabetes handlar det om att kroppen stöter bort det som är "mindre viktigt" för att istället ta hand om fostret. Har man fått diabetes under son graviditet så kan man alltså bli "normal" igen, men det är inte alltid säkert!
Men lever man sunt = idrottar, äter hyffsat bra, röker inte, dricker inte för mycket, har ett normalt midjemått och vikt, ska man inte vara orolig!

Fråga: Finns det andra sätt att ta insulin på än sprutor?
Svar: Ja, man kan ta tabletter (de är dock väldigt dyra, och man brukar oftast ge dem till typ 2 diabetiker (åldersdiabetes)
Man kan också ha pump, det är också en nål inblandat i detta med man behöver bara sticka in den i magen ca var 3 dag.
 
Fråga: Kan man få diabetes av för mycket socker?
Svar: Hm.. inte äns läkare kan svara ja/nej på denna fråga. Men jag tror att om man äter mycket socker så hjälper ju inte det direkt - man utsätter ju bukspottskötteln. Dessutom så är diabetes en folksjukdom i både Sverige och USA, där man äter mycket socker! i tex u-länder finns det inte alls lika mycket diabetes = de äter inte lika mycket socker... du får dra egna slutsatser från detta ;D

Fråga: Hur vet jag att jag har fått diabetes?
Svar: symptomen är:
- dricker & kissar mycket
- muntorr
- otroligt trött/slö
- tappar vikt
- andedräkten påminner om aceton
Har du kännt av någon av dessa symptom under längre tid tycker jag att du ska kolla upp det hos läkare/vårdcentral! Du ska inte behöva gå omkring och vara orolig..
Men om man dricker extra mycket någon period ibland behöver inte betyda diabetes - man kanske bara är uttorkad?

Fråga: Mina sockervärden brukar ligga mellan 4 och 6, är det normalt?
Svar: Helt normalt! När jag ligger på dessa värden är jag super nöjd, då är min diabetes bra och helt "normal"!
En "vanlig" människa ska ha ett blodsocker mellan 4 - 8 (cirka, inte exakt).

Fråga: Hur allvarliga är känningar?
Svar: Känning = lågt blodsocker (pga för mycket insulin, idrott eller infektion)
Känningar kan vara mycket allvarliga ibland, ibland inte. Detta beror helt på situationen!
Men det värsta som kan hända en diabetiker under en känning är att man svimmar och hamnar i koma! Och då ska man så fort som möjligt föras till sjukhus för att behandlas! Om du är med en diabetiker som svimmar - ring 112 och ge sedan personen något sött att äta/dricka (ex: honung, läsk, godis) Håll personen vid medvetande!
Känningar ska alltid tas på allvar - chansa aldrig!

Fråga: Vad ska man äta vid känning?
Svar: Vid en vanlig känning (som de flesta diabetiker får någon gång ibland..man svimmar mycket sällan! Jag har aldrig gjort det!) ska man första äta druvsocker - sedan ska man äta något fiberrikt och/ eller något med kolhydrater! ex: macka + ett glas mjölk, banan, "riktig" mat,..

Fråga: Hur gammal var du när du fick diabetes?
Svar: Jag var 11 år, skulle börja 5an efter sommarlovet !

Fråga: Vilken typ av diabetes har du?
Svar: Jag har typ 1 - även kallad barn & ungdoms diabetes.

Fråga: Fick du diabetes genom någon annan sjukdom?
Svar: Nej, faktiskt inte! De flesta får diabetes efter de har varit sjuka, i tex influensa, feber etc.. Men jag var fullt frisk innan jag fick diagnosen! Jag är mysko :s

Fråga: Kan du äta det du vill idag?
Svar: Jag brukar säga att jag kan äta allt - men inte alltid. Min diabetes har blivit bättre med åren så nu kan jag t.ex. äta godis/glass utan att få ont i huvudet efteråt! Ett tag kunde jag inte ens äta banan eller keso utan att blodsockret blev högt! Men så är det inte idag :)

Fråga: Hur orkar du ta sprutor varje dag?
Svar: Jag har aldrig varit spruträdd - vilket jag är tacksam för! Men jag brukar säga såhär: när man inte har något annat val så är det bara att bita ihop. Jag var därimot rädd för min blodsocker sticka; jag hatade att sticka mig själv i fingret med en nål! Så det fick jag öva bort, det tog ett par månader men sen var det lugnt :)

SLUT!

Hoppas ni är nöjda med svaren! och ni får gärna ställa fler frågor närsomhällst :)
Tänk på att alla har olika diabetes - jag har utgått ifrån min (dock inte i basfaktan, hahah!) så om du pratar med en annan diabetiker kanske hon/han inte svarar på samma sätt :)

Kommentarer
Postat av: Petra

Usch va jobbigt med diabetes! Hoppas jag aldrig får det men det är inom familjen så chansen är kanske stor! :S

2009-01-25 @ 23:26:29
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: Liene

Intressant att veta. Men varför tapar man vikt när man har diabetes? tyckte det var lite kosntigt, jag trodde att man bara gick upp.

2009-01-27 @ 16:15:32
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åh vad bra!, Någon som äntligen lär fok något om diabetes!, Alla jag känner tror att diabetes är som en allergi mot socker.. -.- Hoppas många läser & lär sej av ditt inlägg!, Jag har inte diabetes (än) men 75% av mina närmaste släktingar har det så jag utreds just nu för det, alla säger hela tiden att det skulle vara så synd om mej om jag oxå fick det men måste säga som du "det e bara att bita ihop", & btw, du har en jätte söt blogg! :) ha det bra<3

2009-01-27 @ 21:55:25
URL: http://jjennh.blogg.se/
Postat av: Najma

Hje Jessica sen en vecka sen har jag haft ont i huvudet pga sötsöker och jag har kännt mig hungrig jättetrött det känns som jag ska svimma, hungrig och törstig har jag kännt mig också. Men jag har det några timmar sen kommer det tillbaka ibland får jag feber, jag undrar om det kan bero på diabetes?? Jag vågar inte söka vrådcentralen eftersom jag är rädd.

2009-10-17 @ 20:10:54
Postat av: AMANDA

jag har ett problem.

jag kissar jätte mycket och är alltid törtig.

och jag går ner i vikt ganska snabbt, fast jag äter som jag brukar!?



snälla du kanske kan ge mig ett tips eller nått?

tack på förhand!

2010-08-03 @ 13:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0