16/1 - besök från Kina

ååh så glad jag är ! :D
anledningen är att
1. min klass är helt lysande (love ya´ll! ;D)
2. Idag fick vi besök från en Kinesisk student!


och det var jättekul att lyssna & prata med henne, vi pratade ju då engelska med henne och hon var väldigt duktig på språket :)
Hon kunde dessutom lite svenska, mycket bra ;D 
Vi fick berätta lite om hur vårt skolsystem funkade, t.ex. att vi inte tar med egen mat utan att vi får lunch i skolan. Vi berättade även då att vi läser Ledarskap, och att Sturegymnasiet är en form av kulturskola :)
Hon berättade saker som att de är ca 14-15 st klasser med kanske 50-60 elever I VARJE !! Och att vissa klasser kunder vara ca 100 elever,..(!!)
Hon pekade ut på kartan var hon bodde och så,.
Sen skulle Hanna, Therése och jag göra en uppgift tsm med henne, typ diskuter lite och så.
Jag frågade henne om en-barns lagen i Kina, vad hon tyckte om den och om det som sägs stämmer.
Hon sa att hon var det enda barnet, men människor som bor utte på landet har fler barn (vilket då stämmer) men att hon som liten gärna hade velat ha ett syskon. När hon blir vuxen vill hon gärna ha 2 barn; en pojke & en flicka! Hon tyckte att en-barns lagen var bra eftersom att de är vääldigt (vääääldigt!) många människor i Kina, men att hon kanske hoppades att framtidens människor som lever i Kina ska kunna ha fler barn.

När vi skulle gå frågade hon om vi kunde hjälpa henne att hitta ett par converse skor på internett, så jag fick hennes e-post och har nu skickat lite länkar till henne, från b.la. nelly.se, ellos.se och en annan sida som jag googlade fram!
Hon lärde oss även säga "hej jag heter ___" på Kinesiska x) cooolt!

iaf så blir jag alltid så glad av sånt, kanske för att jag har mkt enklare att prata engelska när jag inte kan förklara något på svenska, då måste jag verkligen prata engelska! Men också eftersom att det är faktiskt väldigt häftigt att man kan kommunicera med alla sortes människor, jorden över, med 1 språk!
Så jag är glad :)
Detta blev ett väldigt långt inlägg, men hoppas det var bra,.. eller nått x)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0