Diabetes

Här kommer en hel blogg om diabetes. Kan vara bra att veta lite iaf, eftersom att det är en folksjukdom,.. du har säkert träffat någon eller kommer att träffa någon som har det.

Diabetes är en kronisk sjukdom (kronisk= ha det hela livet), den kallas även 'sockersjukan' , vilket jag tycker är dumt ibland. En människa som har diabetes har brist på INSULIN som pruduceras i BUKSPOTTKÖRTLEN.
Insulin bryter ner sockret i maten som vi äter, i all mat finns det socker i olika former, ex: kolhydrater, fruktsocker m.m, alltså är insulin livsviktigt!

Man kan få diabetes på flera sätt:
1. Det ligger i släckten (någon i familjen har det) , alltså ärftligt.
2. Fetma. Man utsätter bukspottkörtlen för mycket helt enkelt.
3. Åldersdiabetes (diabetes 2) kommer med åldern, buskpottkörtlen är sliten.

En diabetiker måste införa insulin i kroppen själv alltså, det finns 3 sätt:
1. Spruta - man sticker sig i magen / låret och sprutar in insulinet.
2. Insulin pump - fungerar som en bukspottkörtel, nål in i magen med en sladd som är kopplad till en liten maskin (påminner om mobil) som man styr.
3. Tabletter - kan inte alla ha, oftast vid åldersdiabetes (dyrt!) 



Man har även en blodsocker mätare - mäter blodsockret då, ett normalt blodsocker ligger mellan: 4-10 (ca).
Ligger man  lågt (under 4) behöver man något som går snabbt ut i blodet - druvsocker, honung, läsk m.m. för att få upp blodsockret så att man inte svimmar.
Ligger man högt (över 15-16 ca) behöver man insulin / idrott för att sänka blodsockret, man ska inte ligga för högt under för lång tid, det är skadligt för kroppen.
Blodsockervärderna påverkas av t.ex: Stress, Idrott (adrenalin), Mat, Hormoner.

En diabetiker ska äta regelbundet , ca var 3-4 timme för att hålla blodsockret stabilt. OCH MAN KAN ÄTA GODIS/GLASS (OCH ANNAT MED SOCKER) alla har olika diabetes och man klarar olika mycket. Men lagom är bäst ;)


MIN DIABETES:
Jag har varit diabetiker i 4 ½ år, fick det när jag var 11 i Helsingborg. Jag fick det genom min farbror, alltså ärftligt.
jag tar sprutor, ca 6-7 om dagen. Mitt medelvärde är på 9.3 just nu ;D Min diabetes är svårkontrolerad, upp och ner ständigt. Just nu ligger jag på 27 (extremt högt) medans i morrse låg jag på 3 (känning). Jag äter regelbundet, jag känner min diabetes ganska bra, jag kan t.ex. inte äta keso (kolhydrater) utan att blodsockret går upp, och ändå är keso nyttigt :O smågodis är svårt, lite funkar ibland. Choklad funkar som tur är bra!

När jag ligger lågt kan jag bli galen (fråga Helena!) hahah, jag blir vimsig, skakig och pratglad typ. ibland känns det som att jag flyter, jag kan kall svettas och ibland stirrar jag bara rätt ut, jag känner även hjärtat slå. När jag ligger högt får jag ont i huvudet, blir mega töstig, behöver gå på toa då med, muntorr,.. det är svårare att ligga högt ibland för det tar sån tid att få stabilt. Jag kan bli jätte kännslig när jag ligger högt; arg, ledsen, stressad.
Min diabetes går i parioder, ibland bättre ibland sämte,.. hormoner och mens gör inte alltid saken bättre, eller suget efter choklad xD

Svar på vanliga frågor:
1. Gör det ont att ta sprutor ?
Neej. Jag tycker inte det, den som jag tar i låret kan svida, men det är bättre nu.
2. Kan du äta socker?
ja , tack och lov för det :D
3. Är det inte jobbigt ?
Jo ibland, men jag kan leva ett normalt och bra liv, så varför klaga ? Men sen visst, jag har precis samma "vardagsproblem" som alla andra + diabetes,.. var tacksama ni som inte har det!
4. Kommer du att ha det hela livet?
Japp, tyvärr ;/ men forskarna jobbar för fullt, så kanske kanske :D köp MAJBLOMMOR , där går en del av pegnarna till diabetes forskning :D



Jag är en bra diabetiker, jag sköter mig; tar mina sprutor och äter rätt, idrottar ofta. Unnar mig ibland, :)
har ni frågor så fråga :D så; ät inte för mycket socker och var tacksama att ni inte är drabbade :)

STORT TACK till alla som förstår, familj & vänner ! :) <3
         image7


Kommentarer
Postat av: Helänna

ja, du blir lättfettgalen mannen när du är låg! xD

2008-03-15 @ 11:39:58
URL: http://counterfeit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0