Gästbloggare. En ledig dag.

Hej!
Idag har jag tid att skriva ett riktigt inlägg, utan dåligt smavete, för jag är ledig idag. Det är väldigt skönt, ska jag säga er.

Dagens ämne är mat. Då menar jag inte att jag ska tipsa om goda recept eller något annat sådant, utan idag ska jag berätta om E ämnet E621 - Glutamat. Glutamat finns i  många färdigrätter, men även i grillkrydda och andra kryddblandningar.
E 621 är en smakförstärkare som används på saker som inte hade smakat så mycket annars - kanske pågrund av dåliga råvaror.
Det finns studier på att Glutamat påskyndar utvecklingen av Parkinson och Alzheimers.
Andra biverkningar är:
- Migrän
- Illamående
- Nästäppa
- Aggresivitet
- Minnesstörningar
- Halsbränna
- Svettningar
- Koncentrationssvårigheter
- Tryckningar över bröstet

I en by i Kina använde man mycket Glutamat i sin matlagning, i de familjer som hade stor åtgång på Glutamat var det tre gånger så många överviktiga. 
Eftersom Glutamat ökar hungerkänslan så löper man större risk att bli överviktig om man äter mycket färdigmat eller kryddar mycket med kryddor som innehåller E621. 
Källa: Kostdoktorn.se  

Det var allt för mig. Kommentera gärna!

// Anna.


Kommentarer
Postat av: Sofia

kul att du är så posotiv xD

2009-05-08 @ 10:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0