diabetes

längesen jag skrev om den nu, kan bero på att jag anpassar den till mitt liv och inte låter den ta kontroll :)
men här kommer lite bra fakta om lågt & högt blodsocker:

 Blodsocker

Tecken

Orsaker

Lösning?

Hypoglykemi
(lågt blodsocker)

Under 3,5 mmol/l
  • Hungerkänsla
  • Svettningar
  • Hjärtklappning
  • Trötthet
  • Synrubbningar
  • Yrsel
  • Förvirring
  • Kramper
  • Medvetslöshet
  • För mycket insulin
  • För lite mat
  • Ovan fysisk ansträngning
  • För hög alkoholkonsumtion
  • Mediciner (t ex blodtryckssänkande
  • medel)
  • Kräkning eller diarré
  • Inta genast snabba kolhydrater,
  • t ex två bitar druvsocker eller ett glas söt saft

Hyperglykemi
(högt blodsocker)

Över 7,8 mmol/l

  • Törst
  • Ständigt behov av att urinera
  • Utslagenhet och trötthet
  • För lite insulin
  • Stress
  • Sjukdom
  • Mediciner (t ex laxermedel,
    kortison)

  • Vätsketillförsel
  • Den som tar insulinsprutor ska göra det nu


det enda jag inte kan hålla med om är högt blodsocker = 7,8. Det är ju inte högt ,det är normalt :o högt för mig är över 16...

källa: diabetes brev från accu-chek

Kommentarer
Postat av: L Y D I A

oj sex av dom översta tecken passa in på mig :O är de inte sjukt jobbigt? "/

skit fin klänning på headern! :D älskar leopad^^

2009-03-31 @ 22:41:25
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0